Saturday 21 June 2014

SPM - SEJARAH

SOALAN HOTS SEJARAH


CONTOH SOALAN HOTS SEJARAH
HOTS - High Order Thinking Skill 



1. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan China untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju. 

F1        Sentiasa bersikap inovatif
F2        Sentiasa berusaha membaiki/ 
             meningkatkan kehidupan
F3        Memelihara/ mengekalkan 
             keamanan negara
F4        Mempunyai pemerintahan yang kuat/ 
             adil
F5        Pemerintahan yang berwibawa
F6        meneliti/ menghayati perubahan 
             masyarakat lampau
F7        Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/ sains dan teknologi
F8        Kebolehan menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan jauh
F9        Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10      Meningkatkan ilmu
F11      Meneroka bidang baru
2. Mengapakah kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini?

F1         Keperluan makanan dalam negara
F2         Tidak bergantung import makanan/ Keperluan sendiri
F3         Menggalakkan pertanian moden
F4         Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5         Memberi peluang pekerjaan
F6         Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7         Menambahkan pendapatan
F8         Menebus guna tanah  terbiar
F9         Penerokaan teknologi moden
F10       Menggalakkan penyelidikan dalam bidang pertanian(R&D)
F11       Mengeksploitasi  kesuburan tanah
F12       Gaya hidup sihat



3. Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritim di negara kita.

F1    Membina pelabuhan moden
F2    Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3    Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4    Membina pusat perdagangan
F5    Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6    Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7    Membina pusat latihan maritime/kelautan
F8    Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim

4. Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap Islam terhadap sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara/Kedatangan Islam memantapkan sistem pentadbiran

F1     Gelaran raja ditukar kepada gelaran 
         sultan
F2     Mufti/kadi menjadi penasihat sultan
F3     Undang-undang manu ditukar kepada 
        undang-undang syarak/Islam
F4     Sultan dianggap khalifah Allah di 
        mukabumi/Khalifatul 
        mukminin/Zilullah fil Alam
F5     Pemansuhan unsur mitos dan legenda
F6     Penggunaan unsur daulat dan derhaka
F7     Semangat jihad untuk
        mempertahankan negara
F8     Islam sebagai agama rasmi kerajaan
F9     Penggunaan pada negeri-negeri /Kedah Darul Aman/ 
        Acheh Darus Salam
F10   Istana menjadi pusat perkembangan dakwah Islam  

5. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.

F1        Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2        Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3        Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4        Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5        Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6        Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7        Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8        Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9         Berani berkata benar
F10       Bertindak bijak
F11       Mempunyai kebolehan merancang
F12      Tidak mudah berputus asa
F13       Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14       Bersedia berbakti demi negara
F15       Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16       Mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat
F17       Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18       Mengamalkan semangat bekerjasama

6. Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat diterapkan dalam
masyarakat pelbagai kaum di negara kita.

            F1  Hidup bersatu padu
            F2  Hidup secara aman
            F3  Taraf dan kedudukan sama
            F4  Tiada penindasan
            F5  Ada persamaan hak
            F6  Hidup bantu membantu
            F7  Ada kebebasan beragam
            F8  Bukan Islam boleh hidup di negara Islam

7. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.


            F1  Ada pakatan semua kaum
            F2  Melibatkan pelbagai kaum
            F3  Dipersetujuikan pelbagai kaum
            F4  Ada sikap toleransi
            F5  Ada kebebasan agama
            F6  Mempertimbangkan pandangan orang lain
            F7  Perlembagaan bertulis (mana-mana yang  munasabah)

8. Bagaimanakah kedatangan  Islam telah memajukan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita? 

F1
Menuntut ilmu wajib      
F2
Pendidikan Al Quran/Muqaddam
F3
Istana pusat pengajian Islam
F4
Kitab seperti Tasawuf
F5
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
F6
Ilmu fardhu ain
F7
Pendidikan madrasah
F8
Pengenalan tulisan jawi
F9
Mencintai ilmu
       F10     Kedatangan ulama 

9. Pada pendapat anda, apakah kesan pengaruh agama Islam terhadap negara kita pada masa kini?* 
F1
Agama Islam sebagai agama rasmi negara
F2
Perlembagaan negara memperuntukkan kuasa Raja-Raja Melayu 
menjaga hal ehwal agama Islam
F3
Penubuhan mahkamah syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil
F4
Kepimpinan bersih , cekap dan amanah
F5
Konsep Islam hadhari
F6
Penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran
F7
Menjadikan negara hab halal dalam perniagaan
F8
Penubuhan bank Islam dan pajak gadai Islam / al-Rahnu
F9
Pengenalan mata wang dinar
F10
Penubuhan Tabung Haji
F11
Kewujudan Pusat Islam
F12
Kutipan zakat
F13
Penubuhan Baitulmal
F14
Pusat rawatan Islam
F15
Rancangan bercorak Islam seperti Imam Muda
F16
Radio Ikim / TV alHijrah
F17
Menteri Agama dalam kabinet
F18
Jabatan Agama Islam Negeri
F19
Taraf Mufti setaraf EXCO seperti di negeri Perak

10. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, adakah undang-undang tersebut menguntungkan masyarakat peribumi
Ya

F1
Tanah orang Melayu dilindungi
F2
Orang luar tidak boleh membeli / memajak tanah penduduk peribumi
F3
Kelangsungan hidup masyarakat peribumi secara tradisional dapat dikekalkan
F4
Bekalan makanan padi dapat diteruskan
F5
Sistem sosial masyarakat Melayu dapat dipertahankan
F6
Tidak dibelenggu hutang
F7
Tidak terlibat dengan ekonomi wang

Tidak

F1
Terpaksa membayar cukai kepada British
F2
Bergantung kepada orang tengah untuk meminjam wang
F3
Menggadaikan tanah untuk melangsaikan hutang
F4
Tanah yang diperuntukkan tidak subur
F5
Tidak dibenarkan menanam tanaman komersial
F6
Hanya boleh menanam padi
F7
Tanah orang Melayu kurang nilai ekonomi
F8
Dibelenggu hutang
F9
Terlibat dengan ekonomi wang
F10
Tanah tergadai / terjual



11.  Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam usaha
memantapkan sistem  pemerintahan
                                                                                                             
            F1        Tahap pendidikan yang rendah
            F2        Penghayatan nilai murni yang masih lemah
            F3        Etika kerja rendah
            F4        Tekanan hidup
            F5        Tidak nampak kelemahan diri
            F6        Sikap tamak sesetengah pihak yang terlibat
            F7        Tidak melaksanakan amalan kepimpinan  melalui teladan
            F8        Arahan yang melanggar prosedur
            F9        Tahap ketelusan yang rendah
            F10       Kelemahan sistem, prosedur dan garis  panduan
            F11       Kurang penguatkuasaan
            F12       Penguatkuasaan terpilih
            F13       Keupayaan sumber manusia dan material  terhad
            F14       Kerangka undang-undang lapuk
            F15       Percanggahan dalam undang-undang
            F16       Pertindihan tugas, skop dan tanggungjawab antara institusi

12. Pada pandangan anda, apakah iktibar yang dapat diteladani daripada usaha pemimpin negara dalam menjayakan pembentukan Malaysia?


F1   Sanggup bekerjasama demi mencapai kesejahteraan negara
F2   Bertolak ansur antara pemimpin untuk memastikan kedaulatan Negara
F3   Mengekalkan kesejahteraan tanpa mengambil hak orang lain
F4   Menjamin perpaduan antara satu sama lain
F5   Menyelesaikan sebarang masalah menerusi diplomasi
F6   Musyawarah/muafakat/berbincang sebelum mengambil sesuatu keputusan
F7   Kebijaksanaan pemimpin-pemimpin negara patut diteladani
F8   Sedia berkorban dan berkongsi nikmat  kemakmuran
F9   Mengukuhkan identiti negara dan bangsa Malaysia

13. Pada pandangan anda, mengapakah pertubuhan serantau dianggap 
penting kepada negara anggota?

F1   Menjamin kemajuan ekonomi negara
F2   Mewujudkan pasaran yang luas
F3   Menjalin pertukaran teknologi/kepakaran
F4   Kerjasama kebudayaan
F5   Kestabilan politik serantau
F6   Kemasukan pelaburan asing
F7   Hubungan diplomatik

 
14. Pada pandangan anda apakah kepentingan bidang
 pertanian  kepada   perkembangan tamadun manusia?
 

F1
Menyediakan bekalan makanan
F2
Menjadi bahan untuk tujuan perdagangan
F3
Membolehkan tidak bergantung kepada bekalan
 daripada negara luar
F4
Menjadi sumber pekerjaan penduduk
F5
Menjadi lambang kemegahan sesebuah tamadun
F6
Membolehkan rakyat menjana pendapatan / hasil
 negara
F7
Membolehkan pengkhususan pekerjaan berlaku
F8
Membolehkan tanah dibangunkan secara optimum
F9
Meningkatkan kemajuan sains dan teknologi dalam
 masyarakat
F10
Melahirkan masyarakat yang inovatif dan kreatif


 
15. Berdasarkan pemerhatian anda, apakah usaha yang 
diambil kerajaan untuk   memajukan bidang pertanian di 
negara kita?
 

F1
Penubuhan Rancangan-rancangan Pembangunan Lima
 Tahun
F2
Dasar Ekonomi Baru
F3
Dasar Pembangunan Nasional
F4
Pembukaan tanah baru untuk pertanian
F5
Penubuhan Lembaga Pembangunan Industri Desa / 
RIDA
F6
Penubuhan FELDA
F7
Mempelbagaikan hasil pertanian seperti getah dan 
kelapa sawit
F8
Penubuhan Kementerian pembangunan Negara dan 
Luar Bandar
F9
Penubuhan FAMA
F10
Penubuhan FELCRA
F11
Penubuhan MARA
F12
Penubuhan MARDI
F13
Penubuhan Kementerian Tanah dan Kemajuan Wilayah
F14
Penubuhan Lembaga Padi dan Beras Negara
F15
Penubuhan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia
F16
Penubuhan RISDA
F17
Penubuhan KEJORA / KETENGAH / DARA / KESEDAR
F18
Penubuhan Kementerian Pertanian dan Industri Asas 
Tani
F19
Penubuhan Universiti Pertanian Malaysia
F20
Penubuhan pasar tani
F21
Pelaksanaan hari peladang
F22
Penubuhan Bank Pertanian


 
16. Pada pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan amalan 
sistem pemerintahan demokrasi di negara kita?

 F1  Rakyat terlibat dalam memilih/membentuk kerajaan
 F2  Rakyat boleh bersuara/kemukakan pandangan
 F3  Pemimpin tidak berkuasa mutlak
 F4  Menjamin hak asasi rakyat
 F5  Tidak berlaku kekejaman
 F6  Kedaulatan di tangan rakyat
 F7  Rakyat bebas memilih pemimpin melalui pilihan raya
 F8  Menjamin kerajaan yang adil/stabil
 F9  Menjamin perkembangan ekonomi
 F9  Menggalakkan pelaburan asing


17. Sebagai pelajar, apakah tingkah laku yang 
menunjukkan anda patuh kepada undang-undang 
sekolah.

F1
Sentiasa mematuhi disiplin sekolah
F2
Sentiasa menjaga nama baik sekolah
F3
Belajar dengan bersungguh-sungguh
F4
Mengambil bahagian dalam aktiviti
 ko-kurikulum
M
Mana-mana yang munasabah

18.  Pada pandangan anda, mengapakah bidang pendidikan
 penting kepada kemajuan sesebuah negara?

F1  Melahirkan manusia yang mampu bersaing
F2  Meningkatkan tahap kemajuan diri
F3  Membantu kemajuan negara
F4  Melahirkan masyarakat berilmu
F5  Mengurangkan kadar buta huruf/meningkatkan kadar celik huruf
F6  Mampu bertindak secara rasional
F7  Melahirkan rakyat yang setia Negara

19. Pada pandangan anda, bagaimanakah Dasar Pelajaran
 Kebangsaan mampu mengukuhkan perpaduan rakyat 
berbilang kaum di Malaysia?
 
F1        Penggunaan sukatan pelajaran sama
F2        Bahasa pengantar sama
F3        Sistem persekolahan yang sama
F4        Pelajar melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum
F5        Penerapan nilai-nilai murni
F6        Pengenalan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
F7        Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
F8        Konsep sekolah wawasan
F9         Pendidikan moral

20.  Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan 
ekonomi dalam tamadun India dan China untuk menjadikan Malaysia
 sebagai sebuah negara maju.  


F1        Sentiasa bersikap inovatif
F2        Sentiasa berusaha membaiki/ meningkatkan kehidupan
F3        Memelihara/ mengekalkan keamanan negara
F4        Mempunyai pemerintahan yang kuat/ adil
F5        Pemerintahan yang berwibawa
F6        meneliti/ menghayati perubahan masyarakat lampau
F7        Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/ sains dan teknologi
F8        Kebolehan menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan
            jauh
F9        Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10      Meningkatkan ilmu
F11      Meneroka bidang baru


21. Sebagai generasi muda, bagaimanakah anda boleh 
membantu meningkatkan hasil pertanian negara?
  
 F1    Meningkatkan ilmu di bidang pertanian

  F2    Banyakkan bacaan berkaitan pertanian
   F3    Memilih subjek berkaitan pertanian sejak di sekolah / Sains
           Pertanian
   F4    Minat memilih jurusan berkaitan teknologi pertanian di pusat
   F5    pengajian tinggi / jurusan untuk manfaat pertanian
   F6    Membeli hasil produk berasaskan hasil pertanian tempatan
   F7    Persepsi tentang pertanian adalah perniagaan
   F8    Positif terhadap hasil pertanian tempatan
   F9    Menggalakkan rakan-rakan membeli barangan keluaran 
           tempatan
  


22.  Mengapakah kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada 
bidang pertanian pada hari ini?

F1        Keperluan makanan dalam negara
F2        Tidak bergantung import makanan/ Keperluan  sendiri
F3        Menggalakkan pertanian moden
F4        Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5        Memberi peluang pekerjaan
F6        Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7        Menambahkan pendapatan
F8        Menebus guna tanah  terbiar
F9        Penerokaan teknologi moden
F10       Menggalakkan penyelidikan dalam bidang pertanian (R&D)
F11       Mengeksploitasi  kesuburan tanah
F12       Gaya hidup sihat


23. Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh 
dilakukan bagi memajukan bidang maritim di negara kita.

F1    Membina pelabuhan moden
F2    Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3    Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4    Membina pusat perdagangan
F5    Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6    Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7    Membina pusat latihan maritime/kelautan
F8    Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim

 
24. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada 
peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam 
kehidupan seharian. 
 

F1        Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2        Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3        Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4        Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada 
            undang-undang
F5        Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-
            membantu
F6        Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7        Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8         Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9         Berani berkata benar
F10       Bertindak bijak
F11       Mempunyai kebolehan merancang
F12      Tidak mudah berputus asa
F13       Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14       Bersedia berbakti demi negara
F15       Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16       Mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat
F17       Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18       Mengamalkan semangat bekerjasama



25.  Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat 
diterapkan dalam masyarakat pelbagai kaum di negara 
kita. 

            F1  Hidup bersatu padu
            F2  Hidup secara aman
            F3  Taraf dan kedudukan sama
            F4  Tiada penindasan
            F5  Ada persamaan hak
            F6  Hidup bantu membantu
            F7  Ada kebebasan beragam
            F8  Bukan Islam boleh hidup di negara Islam

26. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan 
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957. 

            F1  Ada pakatan semua kaum
            F2  Melibatkan pelbagai kaum
            F3  Dipersetujuikan pelbagai kaum
            F4  Ada sikap toleransi
            F5  Ada kebebasan agama
            F6  Mempertimbangkan pandangan orang lain
            F7  Perlembagaan bertulis (mana-mana yang munasabah)


27. Sebagai generasi muda hari ini, apakah sifat-sifat 
kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang boleh kita contohi 
dalam peristiwa pembukaan kota Makkah?

F1
Tidak terburu-buru dalam melakukan tindakan
F2
Melihat sesuatu secara menyeluruh
F3
Sentiasa menekankan perpaduan
F4
Bersifat baik sangka
F5
Sentiasa membantu demi mewujudkan/mengekalkan
 perpaduan
F6
Sifat pemaaf 
F7
Tidak berdendam
F8
Sifat kesabaran
F9
Kebijaksanaan/ fatanah
F10
Berprinsip
F11
Menerapkan nilai-nilai murni dalam kehidupan
F11
Berwawasan
F13
Berjiwa besar
F14
Tidak pernah menyerah kalah
F15
Akhlak yang terpuji


28. Pada pandangan anda, apakah usaha yang harus 
Malaysia lakukan untuk menjadi pusat kecemerlangan ilmu

F1        Menggalakkan kegiatan penterjemahan
F2        Menggalakkan kegiatan penulisan
F3        Memajukan kegiatan penyelidikan/R&D
F4        Melahirkan tokoh pemikir/cendekiawan/intelektual dalam pelbagai 
            bidang ilmu
F5        Meningkatkan jumlah pelajar luar negara/antara bangsa menuntut 
             di IPT negara
F6        Memajukan prasarana pendidikan bertaraf dunia
F7        Menganjurkan banyak seminar berkaitan ilmu bertaraf antarabangsa
F8        Mencapai kualiti pendidikan setanding negara maju


29. Bagaimanakah kedatangan  Islam telah memajukan taraf 
pendidikan orang Melayu di negara kita?

F1
Menuntut ilmu wajib      
F2
Pendidikan Al Quran/Muqaddam
F3
Istana pusat pengajian Islam
F4
Kitab seperti Tasawuf
F5
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
F6
Ilmu fardhu ain
F7
Pendidikan madrasah
F8
Pengenalan tulisan jawi
F9
Mencintai ilmu
       F10    Kedatangan ulama 

 
30. Pada pendapat anda, apakah kesan pengaruh agama 
Islam terhadap negara kita pada masa kini?

F1
Agama Islam sebagai agama rasmi negara
F2
Perlembagaan negara memperuntukkan kuasa Raja-Raja
 Melayu menjaga hal ehwal agama Islam
F3
Penubuhan mahkamah syariah yang setaraf dengan 
mahkamah sivil
F4
Kepimpinan bercih , cekap dan amanah
F5
Konsep Islam hadhari
F6
Penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran
F7
Menjadikan negara hab halal dalam perniagaan
F8
Penubuhan bank Islam dan pajak gadai Islam / al-Rahnu
F9
Pengenalan mata wang dinar
F10
Penubuhan Tabung Haji
F11
Kewujudan Pusat Islam
F12
Kutipan zakat
F13
Penubuhan Baitulmal
F14
Pusat rawatan Islam
F15
Rancangan bercorak Islam seperti Imam Muda
F16
Radio Ikim / TV alHijrah
F17
Menteri Agama dalam kabinet
F18
Jabatan Agama Islam Negeri
F19
Taraf Mufti setaraf EXCO seperti di negeri Perak
  

31. Pada pandangan anda, apakah usaha kerajaan untuk menjadikan 
Malaysia sebagai pelabuhan yang mampu bersaing diperingkat 
antarabangsa? 

F1  Meningkatkan kemudahan pelabuhan
F2  Mengurangkan kerenah birokrasi
F3  Menetapkan kadar cukai yang berpatutan
F4  Kemudahan pemunggahan dan penyimpanan
F5  Kemudahan bank pesisir pantai
F6  Menggalakkan syarikat pelabuhan terkemuka dunia berlabuh
F7  Mendalamkan kawasan pelabuhan
F8  Promosi pelabuhan diperingkat antarabangsa


 
32. Pada pandangan anda, bagaimanakah kita mampu menghindarkan 
negara kita mengalami Zaman Gelap seperti yang berlaku di Eropah
 pada Zaman Pertengahan?
 

F1     Menggalakkan rakyat berilmu pengetahuan
F2     Memastikan rakyat mendalami ICT
F3     Mementingkan subjek Sains dan Matematik
F4     Menubuhkan banyak universiti awam dan swasta
F5     Menjamin keamanan/kestabilan negara
F6     Memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan rakyat
F7     Menghayati semangat 1Malaysia
F8     Membeli barangan buatan tempatan
F9     Mematuhi undang-undang negara
F10   Menghayati semangat Rukunegara
F11   Menghindari aktiviti jenayah
F12   Menggalakkan konsep pembelajaran sepanjang hayat
F13   Mematuhi ajaran agama


 
33.  Pada pandangan anda mengapakah penduduk tempatan
 menentang pelaksanaan sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara?
 
          F1          Pembesar tempatan kehilangan kuasa pentadbiran
          F2          Pengenalan cukai membebankan rakyat
          F3          Undang-undang barat menjejaskan undang-
                         undang tradisional
          F4          Undang-undang barat menyusahkan kehidupan 
                         rakyat
          F5          Adat istiadat tradisional terjejas
          F6          Institusi kesultanan merosot
          F7          Sistem pembesar tempatan terhapus

34.  Pada pandangan anda bagaimanakah rakyat boleh menghalang 
kemaraan penjajahan kuasa asing pada masa hadapan?

          F1          Menentang kehadiran penjajah barat
          F2          Menguatkan perpaduan dalam kalangan rakyat
          F3          Menguatkan sistem pertahanan
          F4          Menyediakan peralatan senjata yang moden
          F5          Meminta bantuan daripada kawasan sekitar bagi
                        membantu menghadap tindakan barat
          F6          Membina kubu pertahanan
          F7          Merancang strategi peperangan yang berkesan
          F8          Menyediakan bekalan makanan yang  mencukupi
          F9          Berhati-hati setiap tindak tanduk barat
          F10        Memahami muslihat barat
          F11        Menyambut baik kehadiran penjajah barat
          F12        Mempelajari serba sedikit bahasa penjajah
          F13        Mempelajari dan memahami budaya barat
          F14        Berbincang dengan pembesar dalam menghadapi 
                        tindakan barat

  
   35.   Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini perlu 
  mempertahankan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?

F1        Menjamin kestabilan politik
F2        Kemakmuran ekonomi
F3        Memelihara keharmonian
F4        Ke arah negara maju
F5        Memelihara perpaduan kaum
F6        Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7        Melindungi warisan budaya bangsa

No comments:

Post a Comment