SOALAN HOTS SEJARAH
CONTOH SOALAN HOTS SEJARAH
HOTS - High Order Thinking Skill
1. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan ekonomi dalam tamadun India dan China untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju.
F1 Sentiasa bersikap inovatif
F2 Sentiasa berusaha membaiki/
meningkatkan kehidupan
meningkatkan kehidupan
F3 Memelihara/ mengekalkan
keamanan negara
F4 Mempunyai pemerintahan yang kuat/ keamanan negara
adil
F5 Pemerintahan yang berwibawa
F6 meneliti/ menghayati perubahan
masyarakat lampau
masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/ sains dan teknologi
F8 Kebolehan menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan jauh
F9 Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
2. Mengapakah kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada bidang pertanian pada hari ini?
F1 Keperluan makanan dalam negara
F2 Tidak bergantung import makanan/ Keperluan sendiri
F3 Menggalakkan pertanian moden
F4 Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5 Memberi peluang pekerjaan
F6 Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7 Menambahkan pendapatan
F8 Menebus guna tanah terbiar
F9 Penerokaan teknologi moden
F10 Menggalakkan penyelidikan dalam bidang pertanian(R&D)
F11 Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12 Gaya hidup sihat
3. Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritim di negara kita.
F1 Membina pelabuhan moden
F2 Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3 Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4 Membina pusat perdagangan
F5 Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6 Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7 Membina pusat latihan maritime/kelautan
F8 Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim
4. Jelaskan kesan kedatangan Islam terhadap Islam terhadap sistem pemerintahan kerajaan awal di Asia Tenggara/Kedatangan Islam memantapkan sistem pentadbiran
F1 Gelaran raja ditukar kepada gelaran
sultan
sultan
F2 Mufti/kadi menjadi penasihat sultan
F3 Undang-undang manu ditukar kepada
undang-undang syarak/Islam
undang-undang syarak/Islam
F4 Sultan dianggap khalifah Allah di
mukabumi/Khalifatul
mukminin/Zilullah fil Alam
mukabumi/Khalifatul
mukminin/Zilullah fil Alam
F5 Pemansuhan unsur mitos dan legenda
F6 Penggunaan unsur daulat dan derhaka
F7 Semangat jihad untuk
mempertahankan negara
mempertahankan negara
F8 Islam sebagai agama rasmi kerajaan
F9 Penggunaan pada negeri-negeri /Kedah Darul Aman/
Acheh Darus Salam
F10 Istana menjadi pusat perkembangan dakwah Islam
5. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
F1 Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8 Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9 Berani berkata benar
F10 Bertindak bijak
F11 Mempunyai kebolehan merancang
F12 Tidak mudah berputus asa
F13 Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14 Bersedia berbakti demi negara
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16 Mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat
F17 Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18 Mengamalkan semangat bekerjasama
6. Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat diterapkan dalam
masyarakat pelbagai kaum di negara kita.
F1 Hidup bersatu padu
F2 Hidup secara aman
F3 Taraf dan kedudukan sama
F4 Tiada penindasan
F5 Ada persamaan hak
F6 Hidup bantu membantu
F7 Ada kebebasan beragam
F8 Bukan Islam boleh hidup di negara Islam
7. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu 1957.
F1 Ada pakatan semua kaum
F2 Melibatkan pelbagai kaum
F3 Dipersetujuikan pelbagai kaum
F4 Ada sikap toleransi
F5 Ada kebebasan agama
F6 Mempertimbangkan pandangan orang lain
F7 Perlembagaan bertulis (mana-mana yang munasabah)
8. Bagaimanakah kedatangan Islam telah memajukan taraf pendidikan orang Melayu di negara kita?
F1
|
Menuntut ilmu wajib
|
F2
|
Pendidikan Al Quran/Muqaddam
|
F3
|
Istana pusat pengajian Islam
|
F4
|
Kitab seperti Tasawuf
|
F5
|
Cerita hikayat seperti Amir Hamzah
|
F6
|
Ilmu fardhu ain
|
F7
|
Pendidikan madrasah
|
F8
|
Pengenalan tulisan jawi
|
F9
|
Mencintai ilmu
|
F10 Kedatangan ulama
9. Pada pendapat anda, apakah kesan pengaruh agama Islam terhadap negara kita pada masa kini?*
F1
|
Agama Islam sebagai agama rasmi negara
|
F2
|
Perlembagaan negara memperuntukkan kuasa Raja-Raja Melayu
menjaga hal ehwal agama Islam
|
F3
|
Penubuhan mahkamah syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil
|
F4
|
Kepimpinan bersih , cekap dan amanah
|
F5
|
Konsep Islam hadhari
|
F6
|
Penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran
|
F7
|
Menjadikan negara hab halal dalam perniagaan
|
F8
|
Penubuhan bank Islam dan pajak gadai Islam / al-Rahnu
|
F9
|
Pengenalan mata wang dinar
|
F10
|
Penubuhan Tabung Haji
|
F11
|
Kewujudan Pusat Islam
|
F12
|
Kutipan zakat
|
F13
|
Penubuhan Baitulmal
|
F14
|
Pusat rawatan Islam
|
F15
|
Rancangan bercorak Islam seperti Imam Muda
|
F16
|
Radio Ikim / TV alHijrah
|
F17
|
Menteri Agama dalam kabinet
|
F18
|
Jabatan Agama Islam Negeri
|
F19
|
Taraf Mufti setaraf EXCO seperti di negeri Perak
|
10. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, adakah undang-undang tersebut menguntungkan masyarakat peribumi
Ya
| ||
F1
|
Tanah orang Melayu dilindungi
| |
F2
|
Orang luar tidak boleh membeli / memajak tanah penduduk peribumi
| |
F3
|
Kelangsungan hidup masyarakat peribumi secara tradisional dapat dikekalkan
| |
F4
|
Bekalan makanan padi dapat diteruskan
| |
F5
|
Sistem sosial masyarakat Melayu dapat dipertahankan
| |
F6
|
Tidak dibelenggu hutang
| |
F7
|
Tidak terlibat dengan ekonomi wang
| |
Tidak
| ||
F1
|
Terpaksa membayar cukai kepada British
| |
F2
|
Bergantung kepada orang tengah untuk meminjam wang
| |
F3
|
Menggadaikan tanah untuk melangsaikan hutang
| |
F4
|
Tanah yang diperuntukkan tidak subur
| |
F5
|
Tidak dibenarkan menanam tanaman komersial
| |
F6
|
Hanya boleh menanam padi
| |
F7
|
Tanah orang Melayu kurang nilai ekonomi
| |
F8
|
Dibelenggu hutang
| |
F9
|
Terlibat dengan ekonomi wang
| |
F10
|
Tanah tergadai / terjual
| |
11. Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam usaha
memantapkan sistem pemerintahan
F1 Tahap pendidikan yang rendah
F2 Penghayatan nilai murni yang masih lemah
F3 Etika kerja rendah
F4 Tekanan hidup
F5 Tidak nampak kelemahan diri
F6 Sikap tamak sesetengah pihak yang terlibat
F7 Tidak melaksanakan amalan kepimpinan melalui teladan
F8 Arahan yang melanggar prosedur
F9 Tahap ketelusan yang rendah
F10 Kelemahan sistem, prosedur dan garis panduan
F11 Kurang penguatkuasaan
F12 Penguatkuasaan terpilih
F13 Keupayaan sumber manusia dan material terhad
F14 Kerangka undang-undang lapuk
F15 Percanggahan dalam undang-undang
F16 Pertindihan tugas, skop dan tanggungjawab antara institusi
12. Pada pandangan anda, apakah iktibar yang dapat diteladani daripada usaha pemimpin negara dalam menjayakan pembentukan Malaysia?
F1 Sanggup bekerjasama demi mencapai kesejahteraan negara
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2 Bertolak ansur antara pemimpin untuk memastikan kedaulatan Negara
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3 Mengekalkan kesejahteraan tanpa mengambil hak orang lain
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F4 Menjamin perpaduan antara satu sama lain
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F5 Menyelesaikan sebarang masalah menerusi diplomasi
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F6 Musyawarah/muafakat/berbincang sebelum mengambil sesuatu keputusan
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F7 Kebijaksanaan pemimpin-pemimpin negara patut diteladani
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F8 Sedia berkorban dan berkongsi nikmat kemakmuran
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F9 Mengukuhkan identiti negara dan bangsa Malaysia
13. Pada pandangan anda, mengapakah pertubuhan serantau dianggap
penting kepada negara anggota?
F1 Menjamin kemajuan ekonomi negara
F2 Mewujudkan pasaran yang luas
F3 Menjalin pertukaran teknologi/kepakaran
F4 Kerjasama kebudayaan
F5 Kestabilan politik serantau
F6 Kemasukan pelaburan asing
F7 Hubungan diplomatik
14. Pada pandangan anda apakah kepentingan bidang
pertanian kepada perkembangan tamadun manusia?
15. Berdasarkan pemerhatian anda, apakah usaha yang
diambil kerajaan untuk memajukan bidang pertanian di
negara kita?
16. Pada pengetahuan sejarah anda, apakah kebaikan amalan
sistem pemerintahan demokrasi di negara kita?
F1 Rakyat terlibat dalam memilih/membentuk kerajaan
F2 Rakyat boleh bersuara/kemukakan pandangan
F3 Pemimpin tidak berkuasa mutlak
F4 Menjamin hak asasi rakyat
F5 Tidak berlaku kekejaman
F6 Kedaulatan di tangan rakyat
F7 Rakyat bebas memilih pemimpin melalui pilihan raya
F8 Menjamin kerajaan yang adil/stabil
F9 Menjamin perkembangan ekonomi
F9 Menggalakkan pelaburan asing
17. Sebagai pelajar, apakah tingkah laku yang
menunjukkan anda patuh kepada undang-undang
sekolah.
18. Pada pandangan anda, mengapakah bidang pendidikan
penting kepada kemajuan sesebuah negara?
F1 Melahirkan manusia yang mampu bersaing
F2 Meningkatkan tahap kemajuan diri
F3 Membantu kemajuan negara
F4 Melahirkan masyarakat berilmu
F5 Mengurangkan kadar buta huruf/meningkatkan kadar celik huruf
F6 Mampu bertindak secara rasional
F7 Melahirkan rakyat yang setia Negara
19. Pada pandangan anda, bagaimanakah Dasar Pelajaran
Kebangsaan mampu mengukuhkan perpaduan rakyat
berbilang kaum di Malaysia?
F1 Penggunaan sukatan pelajaran sama
F2 Bahasa pengantar sama
F3 Sistem persekolahan yang sama
F4 Pelajar melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum
F5 Penerapan nilai-nilai murni
F6 Pengenalan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
F7 Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
F8 Konsep sekolah wawasan
F9 Pendidikan moral
20. Jelaskan iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan
ekonomi dalam tamadun India dan China untuk menjadikan Malaysia
sebagai sebuah negara maju.
F1 Sentiasa bersikap inovatif
F2 Sentiasa berusaha membaiki/ meningkatkan kehidupan
F3 Memelihara/ mengekalkan keamanan negara
F4 Mempunyai pemerintahan yang kuat/ adil
F5 Pemerintahan yang berwibawa
F6 meneliti/ menghayati perubahan masyarakat lampau
F7 Pengetahuan agama yang baik/ falsafah/ sains dan teknologi
F8 Kebolehan menjangka perubahan yang akan berlaku/ pandangan
jauh
F9 Meningkatkan pemikiran/ kemahiran
F10 Meningkatkan ilmu
F11 Meneroka bidang baru
21. Sebagai generasi muda, bagaimanakah anda boleh
membantu meningkatkan hasil pertanian negara?
F1 Meningkatkan ilmu di bidang pertanian
F2 Banyakkan bacaan berkaitan pertanian
F3 Memilih subjek berkaitan pertanian sejak di sekolah / Sains
Pertanian
F4 Minat memilih jurusan berkaitan teknologi pertanian di pusat
F5 pengajian tinggi / jurusan untuk manfaat pertanian
F6 Membeli hasil produk berasaskan hasil pertanian tempatan
F7 Persepsi tentang pertanian adalah perniagaan
F8 Positif terhadap hasil pertanian tempatan
F9 Menggalakkan rakan-rakan membeli barangan keluaran
tempatan
22. Mengapakah kerajaan Malaysia memberi tumpuan kepada
bidang pertanian pada hari ini?
F1 Keperluan makanan dalam negara
F2 Tidak bergantung import makanan/ Keperluan sendiri
F3 Menggalakkan pertanian moden
F4 Menggalakkan kemajuan bioteknologi
F5 Memberi peluang pekerjaan
F6 Menghidupkan kembali program bumi hijau
F7 Menambahkan pendapatan
F8 Menebus guna tanah terbiar
F9 Penerokaan teknologi moden
F10 Menggalakkan penyelidikan dalam bidang pertanian (R&D)
F11 Mengeksploitasi kesuburan tanah
F12 Gaya hidup sihat
23. Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh
dilakukan bagi memajukan bidang maritim di negara kita.
F1 Membina pelabuhan moden
F2 Menurunkan kadar cukai pelabuhan
F3 Menyediakan kemudahan moden di pelabuhan
F4 Membina pusat perdagangan
F5 Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6 Menggalakkan kemasukan syarikat perkapalan besar
F7 Membina pusat latihan maritime/kelautan
F8 Meningkatkan minat rakyat dalam bidang kelautan/maritim
24. Apakah iktibar yang boleh anda peroleh daripada
peristiwa hijrah untuk mencapai kecemerlangan diri dalam
kehidupan seharian.
F1 Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada yang positif
F2 Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada
undang-undang
F5 Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-
membantu
F6 Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
F8 Sanggup berkorban demi mencapai kejayaan
F9 Berani berkata benar
F10 Bertindak bijak
F11 Mempunyai kebolehan merancang
F12 Tidak mudah berputus asa
F13 Menyanjung tinggi kemampuan kaum wanita
F14 Bersedia berbakti demi negara
F15 Mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan
F16 Mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat
F17 Menyemai hubungan persaudaraan yang sejati
F18 Mengamalkan semangat bekerjasama
25. Apakah ciri-ciri masyarakat Madinah yang dapat
diterapkan dalam masyarakat pelbagai kaum di negara
kita.
F1 Hidup bersatu padu
F2 Hidup secara aman
F3 Taraf dan kedudukan sama
F4 Tiada penindasan
F5 Ada persamaan hak
F6 Hidup bantu membantu
F7 Ada kebebasan beragam
F8 Bukan Islam boleh hidup di negara Islam
26. Nyatakan ciri persamaan Piagam Madinah dengan
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957.
F1 Ada pakatan semua kaum
F2 Melibatkan pelbagai kaum
F3 Dipersetujuikan pelbagai kaum
F4 Ada sikap toleransi
F5 Ada kebebasan agama
F6 Mempertimbangkan pandangan orang lain
F7 Perlembagaan bertulis (mana-mana yang munasabah)
27. Sebagai generasi muda hari ini, apakah sifat-sifat
kepimpinan Nabi Muhammad s.a.w yang boleh kita contohi
dalam peristiwa pembukaan kota Makkah?
28. Pada pandangan anda, apakah usaha yang harus
Malaysia lakukan untuk menjadi pusat kecemerlangan ilmu
F1 Menggalakkan kegiatan penterjemahan
F2 Menggalakkan kegiatan penulisan
F3 Memajukan kegiatan penyelidikan/R&D
F4 Melahirkan tokoh pemikir/cendekiawan/intelektual dalam pelbagai
bidang ilmu
F5 Meningkatkan jumlah pelajar luar negara/antara bangsa menuntut
di IPT negara
F6 Memajukan prasarana pendidikan bertaraf dunia
F7 Menganjurkan banyak seminar berkaitan ilmu bertaraf antarabangsa
F8 Mencapai kualiti pendidikan setanding negara maju
29. Bagaimanakah kedatangan Islam telah memajukan taraf
pendidikan orang Melayu di negara kita?
F10 Kedatangan ulama
30. Pada pendapat anda, apakah kesan pengaruh agama
Islam terhadap negara kita pada masa kini?
31. Pada pandangan anda, apakah usaha kerajaan untuk menjadikan
Malaysia sebagai pelabuhan yang mampu bersaing diperingkat
antarabangsa?
F1 Meningkatkan kemudahan pelabuhan
F2 Mengurangkan kerenah birokrasi
F3 Menetapkan kadar cukai yang berpatutan
F4 Kemudahan pemunggahan dan penyimpanan
F5 Kemudahan bank pesisir pantai
F6 Menggalakkan syarikat pelabuhan terkemuka dunia berlabuh
F7 Mendalamkan kawasan pelabuhan
F8 Promosi pelabuhan diperingkat antarabangsa
32. Pada pandangan anda, bagaimanakah kita mampu menghindarkan
negara kita mengalami Zaman Gelap seperti yang berlaku di Eropah
pada Zaman Pertengahan?
F1 Menggalakkan rakyat berilmu pengetahuan
F2 Memastikan rakyat mendalami ICT
F3 Mementingkan subjek Sains dan Matematik
F4 Menubuhkan banyak universiti awam dan swasta
F5 Menjamin keamanan/kestabilan negara
F6 Memupuk semangat cinta akan negara dalam kalangan rakyat
F7 Menghayati semangat 1Malaysia
F8 Membeli barangan buatan tempatan
F9 Mematuhi undang-undang negara
F10 Menghayati semangat Rukunegara
F11 Menghindari aktiviti jenayah
F12 Menggalakkan konsep pembelajaran sepanjang hayat
F13 Mematuhi ajaran agama
33. Pada pandangan anda mengapakah penduduk tempatan
menentang pelaksanaan sistem birokrasi Barat di Asia Tenggara?
F1 Pembesar tempatan kehilangan kuasa pentadbiran
F2 Pengenalan cukai membebankan rakyat
F3 Undang-undang barat menjejaskan undang-
undang tradisional
F4 Undang-undang barat menyusahkan kehidupan
rakyat
F5 Adat istiadat tradisional terjejas
F6 Institusi kesultanan merosot
F7 Sistem pembesar tempatan terhapus
34. Pada pandangan anda bagaimanakah rakyat boleh menghalang
kemaraan penjajahan kuasa asing pada masa hadapan?
F1 Menentang kehadiran penjajah barat
F2 Menguatkan perpaduan dalam kalangan rakyat
F3 Menguatkan sistem pertahanan
F4 Menyediakan peralatan senjata yang moden
F5 Meminta bantuan daripada kawasan sekitar bagi
membantu menghadap tindakan barat
F6 Membina kubu pertahanan
F7 Merancang strategi peperangan yang berkesan
F8 Menyediakan bekalan makanan yang mencukupi
F9 Berhati-hati setiap tindak tanduk barat
F10 Memahami muslihat barat
F11 Menyambut baik kehadiran penjajah barat
F12 Mempelajari serba sedikit bahasa penjajah
F13 Mempelajari dan memahami budaya barat
F14 Berbincang dengan pembesar dalam menghadapi
tindakan barat
35. Pada pandangan anda, mengapakah generasi muda hari ini perlu
mempertahankan kedaulatan negara kita pada masa hadapan?
F1 Menjamin kestabilan politik
F2 Kemakmuran ekonomi
F3 Memelihara keharmonian
F4 Ke arah negara maju
F5 Memelihara perpaduan kaum
F6 Memelihara kebebasan dan keadilan untuk semua
F7 Melindungi warisan budaya bangsa
|
No comments:
Post a Comment